EVLAT NÖBETİ AİLELERİ TASLAK SONUCU VE İLKELERİ
17 Ağustos 2022
İstanbul/TYB İstanbul Şubesi
18 Ağustos 2022
Diyarbakır/Kurşunlu Cami Önü
Çalıştay Düzenleme Kurulu Onursal Başkanı: Mustafa AÇIKGÖZ – AK Parti Nevşehir
Milletvekili
Çalıştay Koordinatörü: Doç. Dr. Adem PALABIYIK – Bitlis Eren Üniversitesi
Çalıştay Düzenleme Kurul Başkanları: Ferdi DİNÇ-Mustafa ÇINAR-Metin SAKINÇ
Çalıştay Platformları: MİSMED Sosyal Medya Derneği ve Medya Platformu
Kurul Üyeleri :
Ahmet DURKAYA (Medya Platformu Başkanı)
Ferdi DİNÇ (MİSMED Başkanı)
Metin SAKINÇ (Eğitimci/Yazar)
Mustafa ÇINAR (Medya Platformu Onursal/Kurucu Başkanı)
Çalıştay Bilim Kurulu :
Prof. Dr. Ahmet UYSAL
Prof. Dr. Ramazan YELKEN
Prof. Dr. Sami ŞENER
Prof. Dr. Tevfik ERDEM
Prof. Dr. Talip KÜÇÜKCAN
Prof. Dr. Yaşar HACISALİHOĞLU
Doç. Dr. Abdurrahman BABACAN
Doç. Dr. Adem PALABIYIK
Doç. Dr. Fatmanur ALTUN
Dr. İdris KARDAŞ
Metin SAKINÇ
EVLAT NÖBETİ AİLELERİ TASLAK SONUCU VE İLKELERİ
18 Ağustos 2022
Diyarbakır/Kurşunlu Cami Önü
17 Ağustos 2022 tarihinde, Mismed Sosyal Medya Derneği ve Medya Platformu tarafından
İstanbul'da düzenlenen, Türkiye Yazarlar Birliği İstanbul Şubesi’nin de ev sahipliği yaptığı
Evlat Nöbeti Aileleri Çalıştayı, yerel-ulusal-uluslararası ajans ve basının yoğun ilgisiyle
birlikte başarıyla tamamlanmıştır. Evlat Nöbeti Aileleri Çalıştayı’nın asıl maksadı hasıl olmuş
ve Diyarbakır Anneleri ile başlayarak tüm yurda yayılan ve Berlin ile Amsterdam gibi Avrupa
ülkelerinin başkentlerine de ulaşan Annelerin feryadı, akademik ve bilimsel anlamda
karşılığını bulmuştur. Evlat Nöbeti’nin ele alındığı ulusal çalıştayımızda toplam altı oturum
düzenlenmiş, her oturumda üç ila beş isim söz almış, toplamda yirmibeş katılımcı sunum
yapmış ve her oturum için önemli konu başlıkları tespit edilmiştir. Konu başlıkları içerisinde;
-Evlat Nöbeti Aileleri Yeni Bir Toplumsal Özne olarak ifade edilmiş,
-Evlat Nöbeti Aileleri’nin Duygusal Emek Kavramındaki süreci vurgulanmış,
-Evlat Nöbeti Aileleri, Medya Sosyolojisi bağlamında tartışılmış,
-Evlat Nöbeti Aileleri’nin Aidiyet, İnanç ve Mücadeleleri vurgulanmış,
-Evlat Nöbeti Ailelerinin Sosyolojik Profili çizilmiş, ve
-Evlat Nöbeti Ailelerinin Teröre Karşı Direnişi, Terör Sosyolojisi bağlamında ele alınmıştır.
Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayının ele aldığı başlıklar neticesinde, Evlat Nöbeti
Ailelerini akademik camiaya kazandırmanın ve akademinin araştırma öznesi haline
getirmenin ne kadar önemli olduğu bir kez daha anlaşılmıştır. Çalıştayımız, bundan sonra
yapılacak olan akademik ve bilimsel çalışmalara katkı sunma anlamında önemli bir referans
noktası olacaktır. Bugün, Diyarbakır Kurşunlu Cami önünde yapılacak olan bilimsel taslak
sonuç metni de bu bağlamda önemlidir. Çünkü Evlat Nöbeti Aileleri artık sadece siyaset
sosyolojisinin değil gündelik hayat sosyolojisi ve akademik disiplinin de araştırma öznesi
haline gelmiştir. Bu taslak, sonrasında bilimsel ve akademik hüviyet kazanacak basılı bir
metin haline de getirilecektir. Bu bağlamda, icra edilen Evlat Nöbeti Aileleri Çalıştayı’nın
taslak sonuç maddeleri şunlardır;
Evlat Nöbeti Aileleri Çalıştayı, akademik camiaya ve toplumsal sürece aşağıdaki
ilkeleri taslak sonuç olarak sunmuştur;
1-Evlat Nöbeti Aileleri planlanmış ve örgütlü bir hareket değildir. Doğal, kendi
seyrinde devam eden ve spesifik olarak ortaya çıkarak, sonradan işlevselleşen bir harekettir.
2- Evlat Nöbeti Aileleri kimlik üstü bir bağlama sahiptir. Hiçbir ailenin kendisini
yalıtıcı bir kimlikle ifade etmediği, tam tersine bütünleştirici bir kimlik vurgusu yaptığı
anlaşılmıştır.
3-Evlat Nöbeti Aileleri, annelik ve babalık habitusu üzerinden süreci devam
ettirmektedir. Bu kavramlar Evlat Nöbeti Aileleri’nin doğallığını ortaya koymakta ve
Ailelerin çocuklarına sahip çıkma içgüdülerinin, siyasetten bağımsız bir işleve sahip olduğunu
ortaya koymuştur.
4- Evlat Nöbeti Aileleri sayesinde annelik ve babalığın siyaset üstü kavramlar olduğu
anlaşılmıştır. Her iki kavram da kendi başlarına anlamlı ve bütüncüldür ama aile olmanın
niteliği annelik ve babalık üzerinden okunmalıdır ve aile, siyasi bir figür değildir. Evlat
Nöbeti Aileleri’nin, Diyarbakır’dan diğer illere taşması, anneliğin ve babalığın bölge
nezdinde de siyaset üstü bir kavram olarak kabul gördüğünün ispatıdır.
5-Evlat Nöbeti Aileleri yerellik ve masumiyet içeren bir harekettir. Ailelerin alanları
“çadır”larıdır ve aileler, terörizme "çadır" ile birlikte kazandıkları toplumsal sermaye ile
meydan okumaktadırlar.
6-Evlat Nöbeti Ailelerinin ortaya koyduğu pratik süreç artık yeni bir toplumsal
harekettir. Ve dünyada ilk defa, bir kadın hareketi terörizme karşı direnç göstermiş ve başarılı
olmuştur.
7-Çalıştay, Evlat Nöbeti Aileleri ile alakalı olarak yapılacak olan akademik ve bilimsel
çalışmaların yanı sıra ailelere dair belgesellerin yapılması ve konunun hikayeleştirilmesi,
sürecin daha iyi anlaşılmasına ve sürecin toplumsallaştırılmasına katkı sağlayacaktır.
8-Evlat Nöbeti Ailelerinin duruşu, tarihsel ve toplumsal hafızanın en mühim ispatıdır.
Evlat Nöbeti Aileleri’ni farklı toplumsal hafızaya hapsetmek isteyen taraflara, Evlat Nöbeti
Aileleri’nin terörizme karşı protest bir duruşunun olduğu hatırlatılmıştır.
9-Evlat Nöbeti Aileleri için Diyarbakır halkının daha fazla süreci desteklemesi, ortak
hafızayı sahipsiz bırakmaması ve şiddetle sağlanamayacak bir huzurun ancak bu şekilde
sağlanacağı vurgulanmıştır.
10- Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı göstermiştir ki, İslam bölgedeki en önemli olgudur
ve yapı taşıdır. İslam, bölgenin çimentosudur ve halkı bir arada tutan en önemli bağdır. İslam
dini gençlere iyi öğretilmeli ve gençler İslam’ı bizatihi yaşamalıdır.
11-Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı göstermiştir ki, ilme dayalı bir tarih felsefesi ile
değiştirilmek istenen toplumsal olgular, birlikte verilecek mücadeleler ile kazanılabilir.
Zamanın ve mekanın üzerinde ve ötesinde, mücadelenin belirleyici olduğu mottosu Evlat
Nöbeti Aileleri çalıştayının önemli yansımasıdır.
12-Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı özellikle ailelerin sivilliğinin ve yerelliğinin
korunmasından yana bir sonuç elde etmiştir. Bu yeni toplumsal hareketin siyasallaşmaması ve
kendi köklerinden beslenmeye devam etmesi olmazsa olmazdır.
13-Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı göstermiştir ki, gündelik hayatın yaşanabilir hale
gelmesi için en fazla emeği kadınlar vermektedir. Hem doğu hem de batı toplumlarında
kadınların toplum içindeki statüleri mücadelecidir ve annelikten daha güçlü bir duygusal bağ
yoktur. Ailelerin emeği, duygusal emektir.
14-Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı ortaya koymuştur ki, toplumsal meselelere dahil
olmak muhakkak bir siyasi otoritenin kanaatinden sonra olmamalıdır. Eğer sorun toplumsal
bir bağlamda sürüyorsa, sivil inisiyatiflerin mevcut soruna yönelik sosyolojik çözüm önerileri
sunmasının yolları aranmalıdır.
15-Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı göstermiştir ki, Çözüm Süreci oldukça önemli bir
toplumsal kırılmadır. Bölge halkını sosyolojik sorunlara rağmen umutlandırmıştır ve
Diyarbakır Anneleri de, bu süreçten beslenen ve büyüyen niteliğe sahiptir.
16-Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı göstermiştir ki, ülkemizde medya, Evlat Nöbeti
Aileleri ile alakalı yeterince haber yapamamakta ve ilgiyi çekememektedir. Dolayısıyla
medya sosyolojisi bağlamında Evlat Nöbeti Aileleri daha fazla gündemde tutulmalı ve sadece
medya ayağı değil, medyanın toplumla ilişkisi üzerinden yeniden tanımlanmalıdır.
17-Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı, kaostan beslenen siyasi yapıların ve bileşenlerinin
kaos sona erdiği takdirde sona ereceklerini ve bir daha asla varolamayacaklarını net bir
şekilde ispatlamıştır. Çünkü aileler, nöbet sürecinde evlatlarını kaostan kurtarmışlardır.
18-Evlat Nöbeti Aileleri Çalıştayı, terörün ve terörizmin özellikle uluslararası kodlar
ve desteklerle hareket ettiğini ve tam da bu sebepten, Evlat Nöbetinin özellikle uluslararası
bağlamda ele alınması gerekliliği ile birlikte iletişim ağının uluslararasılaştırılmasının ivedi
olarak hayata geçirilmesini zorunlu kılmıştır.
19-Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı, özellikle bölgedeki bütün toplumsal yapılardan
ailelere ciddi bir desteğin olduğunu ve Nöbetteki Ailelerin yerel dinamikler tarafından da
kabul gördüğünü ispatlamıştır. Artık Evlat Nöbeti Aileleri bölge halkı tarafından tam
anlamıyla benimsenmiştir.
20-Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı, terörizm ve bileşenlerinin sona erdirilmesi için
Evlat Nöbeti’nin oldukça önemli bir sosyolojik kırılma yarattığını ve yıllardır kırılamayan
korku kalıplarının Evlat Nöbeti Aileleri sayesinden parçalandığının rasyonel zeminini ortaya
koymuştur.
21-Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayında, özellikle sivil toplum kavramının bölgedeki
gücünü birkez daha ortaya koyulmuş ve sivil sürecin siyasallaşmaması gerekliliğinin altı
çizilmiştir.
22- Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayında, ülkemizin terörün tüm bileşenlerine karşı
verdiği başarılı mücadelenin Evlat Nöbeti Aileleri’nin güçlenmesine katkı sağladığı ve süreci
hızlandırdığı özellikle vurgulanmıştır.
23- Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı, akademide önemli tartışmaların merkezinde yer
alan cinsiyet tartışmalarına en güçlü cevabı vererek, kadının özellikle bölgedeki toplumsal
kodlarını kırdığını mücadeleci bir yaklaşımla ortaya koymuştur.
24- Evlat Nöbeti Aileleri çalıştayı, ailelerin yaşadığı acıların paylaşılması adına,
toplumsal bir reaksiyon oluşturulması için biyografik hikayelerin kayıt altına alınmaya
başlanması ve sadece Türkçe değil birçok dilde yayınlanması gerekliliğini vurgulamıştır.
Böylelikle paylaşılan acılar daha az can yakacak ve toplumsallaşacaktır.
25-Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Yüksek Komiserliği Raporu gibi birçok
uluslararası raporlarda da ifade edilen çocuk kaçırma, terör örgüte eleman temin etme ve
teröröizmi yaşatma gibi eylemler veya girişimler, özellikle Evlat Nöbeti Ailelerinin kararlı
duruşu ile dünya kamuoyuna duyurulmuş ve terör örgütünün her türlü hain girişimlerine karşı
etkin bir toplumsal mücadele ortaya konulmuştur.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.
Çalıştay Düzenleme Kurulu